Četvrtak, 22 Avgust 2019.
Poljoprivredni portal kluba 100P PLUS

Previranje na tržištu žita

Izvod iz članka „Umesto Drakulića, žito će kupovati Amerikanci“
Novi Sad, 13.11.2010.

Priča da se jedan od najvećih trgovaca žitom Zoran Drakulić i njegov „Ist point“, odnosno deo te kompanije koja se bavi žitarskim poslom, povlači iz agrarnog biznisa, izgleda je dobila epilog.

Informacije iz kompanije „Ist point“
Detalji:
– Nezvanično se saznaje u samoj kompaniji, „Ist pointov“ deo koji se bavi agrarom u međunarodnoj trgovini preuzela je jedna od najvećih svetskih kompanija iz ove branše. Reč je o kompaniji iz SAD, koja dosad nije bila prisutna na evropskom tržištu. Američka firma trebalo bi da preuzme posao u Srbiji od Nove godine, a paraf na ovaj dogovor bi trebalo da se stavi početkom decembra.

– Došlo je do promene partnera u poslu ali nastavljamo dalje. Ulazak velikog svetskog partnera u trgovinu žitom zajedno s „Pointom“ je veoma značajan za celokupno naše tržište, trgovinu, ali i za same poljoprivrednike.

– Amerikanci su preuzeli „Pointove“ silose u Rumuniji, Mađarskoj i drugim okolnim zemljama, kao i firmu koja se u Srbiji bavi otkupom žita. Oni trguju na globalnom planu tokom cele godine, imaju svoje izvore i na južnoj hemisferi i u svakom trenutku u bilo kojem delu sveta mogu da ponude velike količine žita. Ovde će, naglašavaju naši sagovornici, doneti svež kapital, moći će da finansiraju proizvodnju žita u Srbiji, da ulaze u kooperativni odnos, odnosno snabdevaju proizvođače đubrivom, semenom…

Silos (silo) – Previranje na tržištu žita; foto: V. Lazić, Bačko Gradište, 2010.

Pozicije
Detalji:
– „Ju point“ostaje, ali pod kapom američke firme. Ove godine će „Ju point“ iz Srbije izvesti 400.000 tona žita.

– Na tržištu žita u Srbiji je došlo do značajnih pomeranja u poslednje vreme jer su neke domaće kompanije ojačale. U prvom redu, to je „Viktorija grupa“, koja je sada neprikosnovena na unutrašnjem tržištu žita, dok se, kada je o izvozu reč, pozicije nisu bitnije menjale. Naravno, ako izuzmemo „Ist“, odnosno „Ju point“.

– „Viktorija grupa“, kojoj su donedavno bile primarne uljarice, brzo je jačala na tržištu zahvaljujući robnoj razmeni đubriva, semena…, odnosno kooperaciji s poljoprivrednicima i organizaciji proizvodnje. Reč je o domaćem tržištu jer u izvozu ona ne dominira. „Delta agrar“ je, za razliku od „Viktorije“ u silaznoj putanji, dok je „MK-komerc“ na sigurnim pozicijama.

Ešaloni
Detalji:
– U prvom borbenom ešalonu, inače su, ako ne računamo „Ju point“, „MK-komerc“, „Delta agrar“, novosadski „Agrotrejding“, i naravno, „Viktorija grupa“, koja, recimo, trenutno ima najveće zalihe pšenice u zemlji. Spekuliše se čak i o 400.000 tona.

– Reč je o kompanijama koje barataju s najmanje 100.000 tona žita. Ne zaboravimo i kompaniju „Matijević“, koja je bliža prvom ešelonu kada je reč o unutrašnjoj trgovini.

– U drugom su, recimo, novosadski „Agroglob“, beogradski „Granimpeks“ i „Agroeksport“… U trećoj grupi je veliki broj „sitnijih“ kompanija koje trguju u regionu. Prevoze robu kamionom ili vozom, najčešće od hiljadu do 10.000 tona.

Izvor: Dnevnik, S. Gluščević