Diskusija

UČEŠĆE  POLJOPRIVREDNE MEHANIZACIJE U SAOBRAĆAJU (2)

 

Na X zimskom seminaru farmera, posle izlaganja glavng policijskog inspektora Bobana Milinković iz Uprave saobraćajne policije na temu „Učešće poljoprivredne mehanizacije u javnom saobraćaju“, razvila se diskusija

 

–          Voja Malešev, predsednik UO Kluba 100P plus:

Danas u Vojvodini ima više od 50% traktora rađenih po evropskim standardima. To su traktori sa kabinom, sa sedištem za suvozača koje ima sigurnosni pojas. Naša pitanja se više odnose na učešće poljoprivredne mehanizacije u saobraćaju. Nas veoma interesuje šta sve moramo da registrujemo, pošto su tumačenja različita na lokalnom nivou.

Negde se tumači da treba da registrujemo sva priključna vozila koja imaju sopstvene točkove, bez obzira da li imaju kočioni sistem ili nemaju. To znači: prese, tanjirače, germinatori itd.

 

–          Glavni policijski inspektor Boban Milinković:

Taj deo posla radi Odeljenje za inspekcijsko-tehničke poslove u našoj Upravi. Tumačenje bi trebalo od njih tražiti. Moj odgovor bi bio da sa takvim vozilom odete na tehnički pregled i ako oni mogu da ga izvrše, onda ga treba i registrovati.

 

–          Voja Malešev, predsednik UO Kluba 100P plus:

Sledeći naš problem su prikolice i priključne mašine starije proizvodnje. Ljudi hoće da registruju i takve mašine, ali nemaju u posedu račune. Dokumentacija je izgubljena. Nisu u mogućnosti da dokažu poreklo takvih mašina. Da li može ponovo da se uvede mogućnost dokazivanja vlasništva uz dva svedoka.

 

–          Glavni policijski inspektor Boban Milinković:

Sva konkretna pitanja taksativno navedite i pošaljite mejlom – dobićete odgovor. Zakon definiše da čak i priključno vozilo može da bude namenjeno za izvođenje nekih radova, a nije precizirano kojih. S druge strane, Pravilnik o priključnim vozilima donosi Ministarstvo saobraćaja i tu dolazimo do preplitanja nadležnosti.

Registracija vozila nije u nadležnosti saobraćajne policije. Pravilnik o registraciji vozila donosi Uprava za upravne poslove. Bila je praksa dokazivanja vlasništva uz dva svedoka, ali taj propis ne može da donese saobraćajna policija. Zahtev za to treba da uputite Ministarstvu unutrašnjih poslova, ili čak Vladi Republike Srbije, da se to opet omogući.

Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila, potpisao je ministar saobraćaja. Taj pravilnik definiše da je najveća dozvoljena masa vozila, odnosno, skupa vozila u saobraćaju na putu je 60 tona. Zakon je jasan – skup vozila čini vučno vozilo i priključna vozila. Problem je što traktor sa jednom prikolicom nije sporan, ali ima zakonsko pravo da zakači dve prikolice, a tada već prelazi dozvoljenu masu. Taj Pravilnik ne možemo mi iz saobraćajne policije da promenimo. Morate podneti inicijativu da se pravilnik izmeni, jer problem je što pojedinačno, i traktor i prikolice, ispunjavaju zakonske uslove, ali kada čine skup vozila, onda probijaju taj limit. Isti problem su imali i vozači kamiona. Skup vozila nikada ne ide na tehnički pregled kao skup, nego se ta vozila registruju pojedinačno.

 

Glavni policijski inspektor Boban Milinković; foto: V. Lazić, 2013.

Glavni policijski inspektor Boban Milinković; foto: V. Lazić, 2013.

 

–          Voja Malešev, predsednik UO Kluba 100P plus:

Sledeće pitanje odnosi se na transport kombajna. Da li kombajni, kada se sele sa parcele na parcelu, ili idu iz mesta u mesto, moraju da imaju policijsku pratnju? Govorim o kombajnima bez hedera, koji su u propisanom gabaritu.

 

–          Glavni policijski inspektor Boban Milinković:

Za svaki vanredni prevoz mora postojati dozvola upravljača puta. Problem je u nadležnosti nad putevima. Ukoliko treba da pređete, recimo, 500 m lokalnim putem i još 500 m državnim putem, vama trebaju dve dozvole od dva upravljača puta.

Do tri metra morate imati žuto rotaciono svetlo. Od 3 do 3,5 metra morate imati pratnju vozila sa žutim rotacionim svetlom, a preko 3,5 metra morate imati policijsku pratnju. Ta pratnja se tarifira prema pređenom kilometru. Znam da je to komplikovano, ali Zakon je takav i mora se poštovati.

Da li će Ministarstvo saobraćaja, koje je i donosilac Pravilnika o vanrednom prevozu, nešto u tom pravilniku promeniti, to zavisi od njih. Morate podneti inicijativu da taj pravilnik bude precizniji. Države u EU su to regulisale. Možda je rešenje da Ministarstvo saobraćaja izdaje godišnju dozvolu za vanredni prevoz. U tom slučaju biste se lakše kretali kombajnima u vreme žetve i na taj način rešili problem sa podnošenjem zahteva za izdavanje dnevnih dozvola. To je ipak pravna regulativa na koju mi iz saobraćajne policije ne utičemo.

 

–          Voja Malešev, predsednik UO Kluba 100P plus:

Sve više se kamionske prikolice koriste u poljoprivredi. Da li one moraju da imaju zelene tablice, ili mogu i dalje da se voze kako su i registrovane?

 

–          Glavni policijski inspektor Boban Milinković:

Odredba je vrlo jednostavno napisana i decidna: traktor sme da vuče samo priključno vozilo za traktor. Homologacija vozila u Republici Srbiji i uopšte pravilnici vezani za atestiranje su u nadležnosti Agencije za bezbednost saobraćaja (abs@abs.gov.rs). Pošaljite im konkretno pitanje.

V. Lazić